10.5.15

OMISTETTU ÄIDILLE.


Hyvää äitienpäivää. Erityisesti omalle äidilleni, ketä ikävöin tänään enemmän kuin ikinä. Minun äiti on niin rakas. Ei päivääkään mene, ettenkö miettisi, että olisipa äiti täällä kanssani jakamassa pieniä arjen suloisia hetkiä. Onneksi me soitellaankin joka päivä. Tai ainakin viestitellään.

Äidin kanssa meillä on samanlainen huumorintaju ja tapa katsella pieniä ja suuria kauniita asioita. Äiti rakastaa taltioida arkea, kukkasia ja kattauksia kameralla. Ja äiti ajattelee muita aina ennen itseänsä. Jopa niin paljon, että joudun välillä murisemaan, että asettaisi välillä itsensäkkin ykköseksi.

Äiti leipoo maailman parasta raparperikakkuja ja tekee jänniä ruokia, mitä me kutsutaan "holinpompeleiksi". Äiti on väsymätön ja äidille voin paljastaa ne surkeimmatkin tunteet.

Ja äiti on minun muruille ja viidelle muulle maailman tärkein mummi. Ja kaikille hän on tasapuolisen tärkeä. Paras tunne on, että oma äitini on omille lapsille aivan yhtä turvallinen ja tärkeä, kuin minä itse. Äiti (ja isä) on pelastanut meidän pikkulapsiajan konkreettisella avulla ja myötätunnolla.

Ihanaa äitienpäivää oma äiti.

Tänään ei varsinaisesti ole minun päiväni. Irlannissa juhlitaan äitejä Maaliskuun alussa. Se ei oikein tuntunut oikealta eikä tunnu tämäkään. Meillä on siis ihan tavallinen rauhallinen sunnuntai-aamu. Ehkä vähän haikeampi, kuin normaalisti. Mutta kyllä minä silti itselleni annan pienen taputuksen olalle.

Että hyvinhän sä vedät äitiliini. Pitkällinen kotiäiteys on aina ollut haaveni, mutta onhan se aikamoista puuhaa. Monesti soimaan itseäni turhista asioista, kun oikeasti lapset ovat kuitenkin iloisen ja onnellisen oloisia. Ja viime aikoina olen kuullut heistä erityisen paljon hehkutusta: "your children are a credit to you", "he's the best boy", "he's always so kind and helpdul", "she's so independent and clever and always smiling". Se hämmentää ja ilahduttaa. Että kyllä kaikesta huolimatta meillä kotosalla jotain tehdään oikein. Ja mitään muuta en lapsilta odota kuin myötätuntuoa, ystävällisyyttä, solidaarisuutta ja innokkuutta.

Että tuolahan ne taas katsovat lastenohjelmia ja turhan harvoin istun lattialle leikkimään, mutta silti läheisyys ja läsnäolo lienee tehnyt tehtävänsä :) olen kyllä ihan tajuttoman onnekas, että saan olla kotiäitinä ja hengata lempparityyppieni kanssa.

Lopulta haluaisin tietysti toivotta hauskaa äitienpäivää myös muille superäideille, kaikista parhaille omille lapsilleen. Toivottavasti teitä hemmotellaan tänään ❤️ Mä taidan siltikin ostaa itselleni kimpun ruusuja. Suloista sunnuntaita ❤️

6 comments:

  1. Muakaan ei tänään hemmoteltu ja Aldissa katselin sillä silmällä kukkakimppuja. Jätin ostamatta, mutta huomenna taidan käydä hakemassa uudet ruusut maljakkoon. Omaa äitiä on ollut tänään kovasti ikävä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mun mies iltapäivästä yllätti mut kimpulla liljoja ja se oli kyllä suloisesti tehty. Valkovuokkojakin mulla oli ikävä :D pitäisiköhän salakuljettaa tänne mätäs :DD

      Delete
  2. No voih, mä missasin siis tänä vuonna äitienpäivän kokonaan. Oltiin Suomessa maaliskuussa ja nyt täällä Irkuissa.. :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi että! no tosiaan se Maaaliskuinen meni meiltäkin ohi, kun se oli mun mielestä niin kummallinen ajankohta äitienpäivälle :)

      Delete
  3. Sä oot ihan 100 varmasti loistava äiti. Ihanaa kevätkesää!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi kiitos! harvemmin sitä palautetta kuulee ja siksi muiden kehut on kultaakin kalliimpia :)

      Delete